مصاحبه ایبنا با دکتر غلامرضا مصباح در آیین اختتامیه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

مولف «دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح»:

فرهنگ‌نامه‌ام، پاسخ به یک قرن نیاز است

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲
غلامرضا مصباح، تالیف «دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح» در طول ده سال را، تلاشی برای جبران یک قرن کمبود منبع جامع در حوزه دامپزشکی دانست.
2
غلامرضا مصباح، مولف کتاب «دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح» که اثرش در شاخه دامپزشکی بخش علوم کاربردی سی ‌و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ‌به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شد، اظهار کرد: دامپزشکی ایران، در طول نزدیک به یک قرن، با فقدان آثار مرجع در این حوزه مواجه بود.

۱۰۰ هزار اصطلاح تخصصی در قاب یک کتاب
مصباح، با اشاره به این مطلب که یک دهه برای تالیف این اثر وقت صرف شده است، ادامه داد: ‌فرهنگ‌نامه مصباح،‌ در برگیرنده ۱۳۰ عنوان منبع بین‌المللی و صدهزار واژه و اصطلاح اختصاصی دامپزشکی با تعاریف و توضیحات تفصیلی است. این اثر در دو هزار و ۲۱۲ صفحه در جلد نفیس، به‌صورت صادراتی ارایه شده و دارای تاییدیه علمی از معاونت پژوهشی و فناوری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان می باشد.

وی درباره واژگان مختلف ارایه شده در این اثر گفت: این فرهنگ‌نامه، بیش از ۵۸ شاخه حوزه دامپزشکی را دربرگرفته است که از جمله آن می‌توان به آسیب‌شناسی، آسیب‌شناسی بالینی، آسیب‌شناسی طیور، انگل‌شناسی، ایمنی‌شناسی، بازرسی گوشت، بافت‌شناسی، باکتری‌شناسی، بهداشت مواد غذایی، بی‌حسی‌شناسی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های مسری و واگیر، بیماری‌های مشترک، بیوشیمی، پرتوشناسی، پزشکی، پوست‌شناسی، تریوژنولوژی، تغذیه، تک‌یاخته‌شناسی جانوری، تولیدمثل جانوری، جانورشناسی، جراحی، جنین‌شناسی، چشم‌پزشکی، حشره‌شناسی، حقوق، حیات‌وحش، حیوانات باغ‌وحش و … اشاره کرد.

نخستین فرهنگ‌نامه پارسی با انعکاس بین‌المللی
مصباح، درباره انتخاب اثرش در سی ‌و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: انتخاب «دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح» به‌عنوان نخستین فرهنگ‌نامه پارسی که توانسته در مجامع بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد، موجب تشویق و دلگرمی مولفان جوان خواهد شد.

مولف شایسته تقدیر جایزه کتاب سال، از شروع ویرایش جدید فرهنگ‌نامه مصباح خبر داد و گفت: کار ویرایش جدید این کتاب آغاز شده و در مسیر پرپیچ‌وخم ویرایش مجدد، اساتیدی مرا همراهی می‌کنند که تاییدشان موجب افزایش بار علمی این اثر خواهد شد. در تالیف فرهنگ‌نامه،‌ بیش از ۳۰ نفر از متخصصانی مانند پروفسور احمد شیمی، پروفسور پرویز حکمتی، پروفسور کریستین هارتمن، پروفسور زابینه کستنر، پروفسور ولفگانگ لوشر، پروفسور آندره‌آ تیپولد و دکتر مهدی مرجانی مرا یاری کردند.

«دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح» پیش از این در بیست‌وچهارمین دوره مسابقه جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران، نیز به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شده بود.

غلامرضا مصباح،‌ سال ۱۳۶۱ در گرگان متولد شد. وی دانش‌آموخته مقطع دکترای دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است.

«دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح» نخستین اثر مصباح است. وی همچنین در این حوزه، اثر دیگری با عنوان‌ «دیکشنری همراه دامپزشکی مصباح» را تالیف و یک اثر با عنوان «دیکشنری جیبی دامپزشکی مصباح» را نیز در دست انتشار دارد. /

4 thoughts on “مصاحبه ایبنا با دکتر غلامرضا مصباح در آیین اختتامیه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران”

  1. خبرگزاری کتاب ایران:
    ایران اسلامی به داشتن چنین جوانانی به خود می بالد که ده سال از بهترین دوران عمر خود را وقف تولید چنین اثری نموده است. امیدوارم بیش از آنچه تاکنون انجام شده دکتر غلامرضا مصباح مورد تشویق و حمایت قرار گیرد و همه دامپزشکان ایران از این فرهنگ نامه ی بی رقیب استفاده کامل ببرند. آقای دکتر! منتظر تولیدات دیگر شما هستیم.

  2. اثری فاخر که به جرأت می توان گفت در دنیا نظیر ندارد.
    فقط صد حیف که تبلیغات در خصوص معرفی این کتاب بسیار کم صورت گرفته و هنوز که هنوزه خیلی ها از وجود چنین کتاب ارزشمندی بی اطلاعند.

  3. واقعاً یک قرن کمبود، یک قرن نیاز، با وجود این رفرانس خلاءش پر شد.
    سپاس از یکایک دست اندرکاران این مجموعه وزین.
    استوار و پابرجا بمانید ان شاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.